Ridlektion 28/3-2012

Gårdagens lektion var det dressyr på Lilly. Även invigning av min nya chaps.
 
I uppvärmningen började vi med skritt och trav på två bågar längs långsidorna, där vi sedan ställde dom utåt/inåt. Där gick det helt okej. Efter att ha kört det några gånger vände vi över från andra hållet och sedan galopperade vi några varv. Hon lyssnade faktiskt väldigt bra och var inte så taggad :) Men det känndes sjukt konstigt hela lektionen fram till efter galoppen... Allt kändes bara fel :/ Jag hamnade fram i sadeln och det kändes inte alls bra. Tydligen behövde "järnen" (vad heter det?) i sadeln läggas om då Lilly förmodligen hade blivit lite smalare, så det var anledningen till att jag hamnade konstigt.

Men efter galoppen kändes allt som vanligt igen och jag älskar mina nya chaps! ;D
Vi tog upp stigbyglarna i kors framför sadeln och började ställa dem inåt på volterna. Det gick inte alls bra i början, hon bara ålade sig och jag fick inte med bakbenen. Jag har en förmåga att alltid tappa yttertygeln (även på Drutten och andra hästar). Det är något jag tränar mycket på nu, inte tappa hållningen i ytter. Men till slut gick det riktigt bra med ställningen och hon började söka sig lite neråt och var jättefin! :D Det gick mycket enklare i traven,men mina dumma chaps skulle självklart fastna i sadeln hela tiden för att jag inte hade några stigbyglar...
Superbra träning då jag också fick träna att rida på "korta" tyglar. Är så van vid Drutsson så jag tycker bara att det känns som om jag sitter och drar i hästen när jag har korta tyglar, jag fick också träna mycket på att spänna magen och sitta upprätt, något som gick jättebra sist jag red Druttsson men nu verkar jag ha tappat det?
Nöjd över lektionen, nästa ridpass blir på söndag.

Söt Lilly :)

Foto: Carro

Kommentarer
Postat av: Cissi :)

Det var jag som fotade den bilden ! XD

2012-03-29 @ 21:00:33
URL: http://hunddagboken.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0