Dressyrkurs 3/3-2012 ridpass #1

Häst: Drutten :D

Underbart med en riktig dressyrlektion, denna lektionen gick över också så vi red i ca 1½ timme (a) Bara 6 st var vi också, så nu skulle det banne mig bli ordning på dressyren!
Under detta ridpasset gjorde vi dessa övningar:
*Framdelsvändning på olika punkter
*Ställning på volterna
*Serpentinbågar
*Sits och hjälper

Det här med framdelsvändningen var helt nytt för mig, haha det gick verkligen inte bra i början. Men jag fick till några gogkända, Drutten gillade det inte heller...
Under hela ridpasset kändes han framåt i galoppen, men lite segare i traven. Men galoppen var riktig race,haha.

Ställningen på volterna var han helt underbar. Han är så duktig att ställa så det blir nästan att man överställer. Det jag fick träna mest på var att ha yttertygeln sträckt och inte innertygeln. Innertygeln ska liksom gå att släppa, så ställd ska han vara och hålla kvar. Så jag gjorde lite tvärtom och fel i början. Men i slutet blev han sjukt fin, rund och fin form och ställning. Duktig kille :) ♥
Druttsson måste ridas på långa tyglar (halvlånga), annars går han bara och spänner sig och blir inte alls lätt att jobba med. Endast i ställningen kortade jag upp tyglarna, men då hade han fått gått hela lektionen på långa tyglar både i traven och galoppen.

Serpentinbågarna gick jättebra.
Blev jätteglad över kritiken jag fick,det är bara det att jag glömmer att vara "mallgroda" i min sits, vilket är en detalj som jag måste finslipa på.
Supernöjd över passet!
Två bilder från passet.

Älskar när han blir så fin att det bara går att släppa på innertygeln, men ni ser ju min mycket fina sits...


Och sen en liten galoppbild,på långa tyglar.

Alla bilder är fotade av bästa Yoghurt!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0